Miten lisätä jaksamista?

Miten lisätä jaksamista?

 

Elämme vuoden pimeintä aikaa ja se vaikuttaa jaksamiseen varmasti meillä jokaisella. Ulkona sataa vettä, aamulla töihin lähtiessä on pimeää, niinkuin myös töistä tullessa. Tuntuu, että jaksaminen on vähissä. Varsinkin tämä vuosi on ollut monelle erittäin haastava ja monet rajoitukset ja pelko ovat lisänneet henkistä kuormitusta.  Voimien ollessa vähissä ihminen siirtyy selviytymistilaan, eikä silloin välttämättä jaksa kiinnittää huomiota siihen kaikken tärkeimpään eli omaan itseensä. Minullekin tämä on tuttua, usko pois.

Nyky-yhteiskunta on hyvin suoritus keskeinen, mikä näkyy jo alakoulusta asti. Meitä opetetaan olemaan kunnollisia kansalaisia ja tekemään se, mitä meiltä vaaditaan. Sama kaikille. Joka neljäs suomalainen on uupunut työssään(2019), minusta tämä on melko paljon. Kymmenen hengen työyhteisössä tämä tarkoittaa 2,5 uupunutta. Minusta tuntuu, että tässä ajassa uupumus on tästäkin lisääntynyt.

Juuri nyt on siis erittäin tärkeää kiinnittää huomiota omaan itseensä ja siihen kuinka lisätä omaa hyvinvointiaan. Terveellinen ravinto, riittävä uni ja liikunta hyvinvoinnin kannalta, ovat varmasti meidän kaikkien tiedossa. Niistä en nyt lähde kirjoittamaan. Haluan jakaa kanssasi muutaman keinon lisätä hyvinvointia ja vähentää stressiä.

 

Mielekäs elämä

 

Ensinnäkin, minusta hyvinvointi lähtee siitä, että kuuntelee itseään ja omia voimavarojaan. Jos olo on stressaantunut ja ärtynyt on hyvä miettiä, onko minulla liikaa vastuita vai olisiko kenties aika luopua jostain, joka ottaa enemmän kuin antaa. Aina ja kaikkea ei tarvitse jaksaa. Vaikka lyhytaikainen stressi on hyödyllistä, se pitkään jatkuessaan kuormittaa mieltä ja kehoa. Sinulla on oikeus huolehtia omasta jaksamisesta.

Asioista luopuminen ei ole aina helppoa, eikä  itselle tärkeitä arvoja välttämättä aina tunnista ihan helposti. Tässä voi auttaa se, että kirjaa paperille itselleen tärkeimmät arvot ja lähtee miettimään kuinka nämä arvot toteutuvat nykyisessä elämässä. Millaista muutosta elämäsi kaipaa? Arvotyöskentelyn avulla elämän merkityksellisyys lisääntyy. Sen avulla voit muokata elämästäsi merkityksellistä juuri sinulle. Tyytyväisyys elämään lisääntyy ja arki tuntuu omalle.

 

(kuva: Pixabay kuvapankki)

 

Lähde luontoon

 

Haluan tuoda esille myös luonnon hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Tutkitusti luonnossa oleskelu ja liikkuminen lisäävät hyvinvointia ja edistävät terveyttä. Verenpaine alenee ja sydämensyke tasoittuu jo parinkymmenen minuutin luonnossa olon jälkeen. Luonnossa stressistä palautuminen helpottuu ja mieliala paranee. Olen myös huomannut, että parhaat ideat syntyvät metsässä.  Luonto on ollut ja on edelleen itselleni hyvinvointia lisäävä voimavara.

Vuoden pimeimpänä aikana merkitys korostuu ja vaikutukset ovat havaittavissa heti. Luonnossa oleilun jälkeen olo on virkistynyt, vaikka sinne lähteminen sateella olisikin aluksi tuntunut epämiellyttävälle. Luonnon myönteiset vaikutukset perustuvat myös siihen, että samalla tulee liikuttua ja usein luonnossa on mahdollisuus myös sosiaaliselle kanssakäymiselle, joka on hyvinvoinnin kannalta erittäin tärkeää. Ota siis itsellesi aikaa ja lähde luontoon. Jätä puhelin kotiin ja havainnoi luontoa kaikilla aisteillasi.

 

luonnosta voimaa

 

 

Vyöhyketerapian vaikutukset

 

Koska olen vyöhyketerapeutti ja olen nähnyt sen huikean vaikutuksen moninaisiin ongelmiin, haluan painottaa myös vyöhyketerapian vaikutuksia stressiin. Hoidolla voidaan palauttaa kehon tasapaino. Jalkaterien vyöhykkeiden käsittelyn avulla aktivoidaan kehon eri osia. Käsittelyn aikana ja sen jälkeen kehon tasapaino lisääntyy, jännitykset helpottavat ja keho alkaa hakea ja palauttaa tasapainoa. Kehon energiat, nesteet ja verenkierto alkavat toimimaan paremmin. Kuona-aineet alkavat poistua, jännitykset vapautuvat, hermoston toiminta tasapainottuu ja olo virkistyy.

 

 

Hyvinvointivalmennuksen opintoni alkavat olla loppusuoralla ja koen olevani valmis tarjoamaan valmennusta, joka on yksilöllisesti räätälöityä juuri sinun tarpeisiisi. Otathan yhteyttä, jos kaipaat apua hyvinvoinnin maksimoinnissa, niin mietitään yhdessä keinot parantaa sinun hyvinvointiasi. Hyvinvointivalmennukset opiskelijahinnalla valmistumiseen eli kevääseen 2021 asti.  Vyöhyketerapeutin palvelut toimivat entiseen tapaan ja voit varata aikaa nettisivujen kautta tai soittamalla.

Voimaa ja valoa juuri sinulle <3

Sanna

 

 

 

 

 

 

 

Vyöhyketerapia hyvinvoinnin tukena

Vyöhyketerapia hyvinvoinnin tukena

Monet terveysongelmat ja  kehon epätasapainotilat ovat läsnä poikkeusoloista huolimatta. Vyöhyketerapia on pitkään ollut suosittu täydentävä hoitomuoto. Ihmiset ovat saaneet apua mm. stressiin, unettomuuteen ja vatsavaivoihin. Hoito soveltuu kaikenikäisille, vauvasta vaariin, tai muoriin. Kokonaisvaltaisessa hoidossa käsittelemme myös elimistön osia, jotka ovat osana immuniteetin ylläpitämisessä. Vyöhyketerapialla on mahdollista tasapainottaa kehon toimintoja. Tämän vuoksi jatkan hoitoja sekä vanhoille, että uusille asiakkaille.

Lämpimästi tervetuloa!

 

Vyöhyketerapiasta helpotusta vauva-ajan haasteisiin

Vyöhyketerapiasta helpotusta vauva-ajan haasteisiin

Vauva-aika ei aina ole pelkkää onnea ja unelmaa. Useat vauvat kärsivät elämänsä ensimmäisinä kuukausina erilaisista vaivoista, kuten refluksista, ummetuksesta, vatsavaivoista tai koliikista. Vanhemmat pohtivat huolissaan keinoja, joilla helpottaa vauvansa oloa. Lääkärillä on käyty, mutta syytä, saati helpotusta ei ole löytynyt. Vanhemmat ovat ehkä kokeneet vähättelyä ja on tullut tunne, että he ylireagoivat. ”Vauvat nyt vaan itkevät!” saattaa joku lohduttaa. Omat voivarat ovat vähissä jatkuvan valvomisen takia ja huoli kalvaa sydäntä. Jokainen vauva itkee joskus, mutta jatkuva tunteja kestävä itku ei ole normaalia ja sille on jokin syy, johon voidaan usein vaikuttaa. Haluan jakaa oman kokemukseni juuri sinulle, joka tällä hetkellä olet huolissasi vauvastasi.

 

Oma kokemukseni – mistä saan apua vauvan oireisiin?

 

Palataan ajassa taaksepäin, syksyyn 2014, jolloin nuorimmainen lapseni oli juuri syntynyt. Raskausaikana olin suunnitellut ihanaa vauva-arkea. Kaikki ei kuitenkaan mennyt niin kuin unelmissani. Vauvani kärsi runsaasta pulauttelusta, vatsakivuista, ummetuksesta sekä refluksista. Yöt olivat huonoja ja joinakin öinä lapsi nukkui vain sylissäni. Yhtäjaksoista unta tuli enimmillään vain parisen tuntia. Yleensä unipätkät olivat alle tunnin mittaisia. Päivällä hän nukkui ainoastaan rintarepussa tai liikkuvissa vaunuissa. Olin uupunut neljän pienen lapsen äiti. Hoidin arjen velvollisuudet vauva sylissäni.  Voitte kuvitella, että jaksamista ei ollut mihinkään muuhun, kuin arjesta selvitymiseen. Päivä kerrallaan, pää univeloista sumuisena. Kuulostaako tutulta?

Ystäväni kertoi minulle vyöhyketerapiasta, jossa jalkaterien heijasteita käsittelemällä voidaan vaikuttaa elimistön toimintaan. Hän kehotti kokeilemaan, olisiko siitä apua. Mielestäni asia kuullosti epäuskottavalle. Miten vyöhyketerapia voisi auttaa?! Olin aina ajattellut, että vain länsimainen lääketiede on vastaus kaikkiin ongelmiin. Nyt olin kuitenkin pettynyt, sillä minusta tuntui, ettei lääkärissä huoltani otettu vakavasti. Tai ainakaan heillä ei ollut keinoja auttaa meitä. Kului joitakin kuukausia ja vaivat tuntuivat vain pahentuvan, eikä mikään auttanut. Olin karsinut ruokavaliostani kaikki mahdolliset vatsavaivojen aiheuttajat. Olin niin väsynyt, että päätin tarttua viimeiseen oljenkorteen ja kokeilla vyöhyketerapiaa.

 

Miten vyöhyketerapia vaikutti minun vauvaani?

 

Niinpä varasin ajan ja menimme ensimmäiselle käynnille. Lempeästi vyöhyketerapeutti kävi läpi vauvan molemmat jalat. Hoidon aikana vauvani itki aika paljon, mikä tuntui äidistä kamalalle. Lämmin ja empaattinen terapeutti lohdutti myös äitiä. Sain ohjausta myös ruokavaliooni ja omaan ravitsemustilaani. Hoidon jälkeen olin ihmeissäni. Ensinnäkin vauvan vatsa toimi heti kun pääsimme kotiin, hän oli kärsinyt ummetuksesta syntymästään lähtien. Lisäksi lapseni, joka oli siihen asti nukkunut vain pystyasennossa nukkui kolmen tunnin päiväunet makuuasennossa!

Kävimme hoidoissa talven ja kevään aikana useamman kerran oireiden mukaan. Alkuun hoitoa tarvitsi useammin. Pikkuhiljaa välit pidentyivät. Talvi alkoi kääntyä kevääksi, mutta mikä parasta: värit palasivat elämäämme. Tyttö nukkui pidempiä pätkiä öisin ja päiväunetkin onnistuivat vaunuissa pihalla. Lapsi alkoi myös viihtyä paremmin lattialla, mikä mahdollisti uusien taitojen opettelun. Myös oma pääni alkoi toimia paremmin pidempien yöunien ansiosta ja ilo palasi vauva-arkeen.

Kuinka monta hoitokertaa tarvitaan? Millaisia vaikutuksia hoidolla on?

 

Vauva reagoi hoidolle herkästi ja usein oireet alkavat helpottaa nopeasti. Tarvittavien hoitokertojen määrä on kuitenkin yksilöllistä. Muutama ensimmäinen hoito kannattaa olla noin viikon välein. Tämän jälkeen edetään vauvan vointia kuullostellen. Joskus helpotus tulee jo muutamalla kerralla, toisinaan hoitoja tarvitaan useampia.

Hoidon vaikutukset voivat olla pelkästään positiivisia. On myös mahdollista, että oireet pahenevat hetkellisesti. Pulauttelu ja limaisuus saattavat lisääntyä. Unet saattavat huonontua ja vauva voi olla levoton. Suolisto voi reagoida, jolloin vatsa saattaa toimia tiheästi tai tulla ummetusta. On mahdollista, että silmät alkavat rähmiä tai korvavaikun määrä lisääntyy voimakkaasti. Ihoon saattaa tulla puhdistusreaktioita ja esimerkiksi pään alueelle saattaa muodostua karstaa. Nämä ovat merkkejä siitä, että elimistö reagoi hoidolle. On tärkeää kertoa terapeutille kaikista havainnoista. Kannustan vanhempia kysymään, jos mikään asia mietityttää. Yksin ei kannata jäädä miettimään.

 

Miten tukea hoidon vaikutusta kotona?

 

Säännöllisten hoitojen lisäksi on ensiarvoisen tärkeää tukea hoitoa kotona erilaisilla tavoilla. Tämä voi jopa vähentä tarvittavien hoitokertojen määrää. Imettävälle äidille on tärkeää, että ruokavaliossa on riittävästi hyviä rasvoja. Itse huomasin tämän erittäin konkreettisesti: Ihan kuin lamppu olisi syttynyt päässäni, kun lisäsin ruokavaliooni öljyjä. Itse suosin laadukasta oliivi- ja kookosöljyä. Myös laadukasta suolaa ja muita mineraaleja ja hivenaineita on tärkeää saada riittävästi. Äidin suoliston kunto on myös tärkeää, joten kannattaa aloittaa laadukas maitohappobakteeri. Maidon, vehnän ja sokerin karsiminen imetysruokavaliosta tuo usein helpostusta vauvalle. Itselläni nämä ruoka-aineet jäivät pysyvästi pois ruokavaliostani. Myös muut oireita aiheuttavat tulisi pyrkiä karsimaan ruoka-valiosta. Vauvalle on tärkeää antaa maitohappobakteerivalmistetta. Itse suosittelen Biolatte Original L-jauhetta. Mikäli vauvasi kärsii ummetuksesta veden juominen on tärkeää. Myös luumuvesi voi olla avuksi, ainakin meillä se todettiin hyväksi ja luonnolliseksi keinoksi edistää suolen toimintaa.

Eteeriset öljyt rauhoittavat ja tukevat unta. Esimerkiksi laventeli tai erilaiset rauhoittavat öljyseokst ovat hyviä. Meillä ne ovat  edelleen päivittäisessä käytössä. Eteerisissä öljyissä on eroja ja varsinkin vauvalle valitsisin laadukkaan öljyn. Magnesiumhiutaleet kylpyvedessä myös rentouttavat ja helpottavat nukahtamista. Toimii myös äidille jalkakylpynä, suosittelen kokeilemaan. Lampaantaljalla voi olla myös rauhoittava vaikutus vauvalle.

 

Onko vaikutuksia tutkittu?

 

Vyöhyketerapian vaikutuksia koliikkiin, tutkittiin hiljattain Lohjalla toteutetussa hankkeessa. Hankkeen rahoitti lapsi ja luonto säätiö. Tutkimuksessa oli mukana 35 vauvaa. Tutkimuksen tulokset olivat erittäin lupaavia. Melkein puolella vauvoista koliikki helpotti kokonaan ja muillakin oireet vähenivät merkittävästi. Vyöhyketerapia myös rentoutti vauvoja. Myös vanhempien stressi vähentyi vauvan oireiden helpottumisen seurauksena. Tutkimuksen aikana hoitokertoja oli 3-4.

Tutkimus on merkityksellinen ja vahvistaa ajatusta siitä, että vyöhyketerapialla on mahdollista saada helpotusta vauva-ajan ongelmiin. Tutkimus aiotaan julkaista myös tiedealan lehdissä tulevaisuudessa. Mielestäni tämä on mahtavaa, sillä se voi osaltaan auttaa vähentämään rajaa länsimaisen lääketieteen ja täydentävien hoitomuotojen välillä. Mielestäni näiden ei pitäisi sulkea toisiaan pois, vaan toimia yhdessä vauvaa ja perhettä auttaen. Oman kokemukseni mukaan tämä toimikin, sillä meidän tapauksessa vyöhyketerapiaan suhtauduttiin positiivisesti sekä neuvolassa että keskussairaalassa.

Tästä pääset lukemaan tarkemmin tutkimuksesta: https://yle.fi/uutiset/3-11012092

 

Sopiiko vyöhyketerapia kaikille vauvoille?

 

Omasta kokemuksestani voin lämpimästi suositella vyöhyketerapiaa vauvoille. Ei kannata odotella yhtä kauan kuin minä. Jälkeenpäin olen useasti miettinyt, että vauva arjesta olisi tullut aivan erilainen, jos vauvani olisi saanut helpotusta oloonsa aiemmin. Minun unelmissani synnytysosaston ja neuvolan yhteydessä olisi mahdollista saada vyöhyketerapiaa. Tällöin jokaisella vauva saisi vanhempien niin halutessa hoitoa heti elämänsä alkutaipaleella. Kehon tasapaino lisääntyisi, mikä ennaltaehkäisisi ongelmien syntymistä. Toki se nykyäänkin mahdollista, mutta vaatii vanhemmilta hyvän terapeutin etsintää, joka voi joskus vähäisten voimavarojen vuoksi tuntua raskaalle.

Minulla on kokemusta myös vyöhyketerapeuttina hoidon vaikutuksesta vauvojen oireisiin. Hoitamani vauvat ovat saaneet helpotusta oireisiinsa. On erittäin palkitsevaa nähdä, kuinka joillain vauvoilla koko olemus on muuttunut. Myös tyytyväiset vanhemmat antavat kiitosta. Olen kiitollinen saadessani auttaa vauvoja ja perheitä voimaan paremmin, sillä omat kokemukseni muistuttavat siitä, kuinka tärkeää avun ja tuen saaminen rankkoina aikoina on. Juuri oman kokemukseni vuoksi kouluttauduin itsekin vyöhyketerapeutiksi.

Haluan kannustaa kokeilemaan vyöhyketerapiaa erilaisiin vauvan tai lapsen oireiluihin. Hoito on turvallista, eikä voi vahingoittaa lasta. Lämpimästi suosittelen valitsemaan laadukkaan koulutuksen omaavan vyöhyketerapeutin, sillä koulutus ja osaaminen voivat olla hyvinkin eritasoisia. Olen kiinnostunut kuulemaan kaikenlaisista kokemuksista. Onko sinulla kokemusta vyöhyketerapiasta lapsellesi? Onko siitä ollut apua ja jos on, niin millaisiin vaivoihin? Mietityttääkö joku asia? Minulle voi laittaa kysymyksiä aiheesta ja pyrin vastaamaan niihin parhaan kykyni mukaan.