Elämme vuoden pimeintä aikaa ja se vaikuttaa jaksamiseen varmasti meillä jokaisella. Ulkona sataa vettä, aamulla töihin lähtiessä on pimeää, niinkuin myös töistä tullessa. Tuntuu, että jaksaminen on vähissä. Varsinkin tämä vuosi on ollut monelle erittäin haastava ja monet rajoitukset ja pelko ovat lisänneet henkistä kuormitusta.  Voimien ollessa vähissä ihminen siirtyy selviytymistilaan, eikä silloin välttämättä jaksa kiinnittää huomiota siihen kaikken tärkeimpään eli omaan itseensä. Minullekin tämä on tuttua, usko pois.

Nyky-yhteiskunta on hyvin suoritus keskeinen, mikä näkyy jo alakoulusta asti. Meitä opetetaan olemaan kunnollisia kansalaisia ja tekemään se, mitä meiltä vaaditaan. Sama kaikille. Joka neljäs suomalainen on uupunut työssään(2019), minusta tämä on melko paljon. Kymmenen hengen työyhteisössä tämä tarkoittaa 2,5 uupunutta. Minusta tuntuu, että tässä ajassa uupumus on tästäkin lisääntynyt.

Juuri nyt on siis erittäin tärkeää kiinnittää huomiota omaan itseensä ja siihen kuinka lisätä omaa hyvinvointiaan. Terveellinen ravinto, riittävä uni ja liikunta hyvinvoinnin kannalta, ovat varmasti meidän kaikkien tiedossa. Niistä en nyt lähde kirjoittamaan. Haluan jakaa kanssasi muutaman keinon lisätä hyvinvointia ja vähentää stressiä.

 

Mielekäs elämä

 

Ensinnäkin, minusta hyvinvointi lähtee siitä, että kuuntelee itseään ja omia voimavarojaan. Jos olo on stressaantunut ja ärtynyt on hyvä miettiä, onko minulla liikaa vastuita vai olisiko kenties aika luopua jostain, joka ottaa enemmän kuin antaa. Aina ja kaikkea ei tarvitse jaksaa. Vaikka lyhytaikainen stressi on hyödyllistä, se pitkään jatkuessaan kuormittaa mieltä ja kehoa. Sinulla on oikeus huolehtia omasta jaksamisesta.

Asioista luopuminen ei ole aina helppoa, eikä  itselle tärkeitä arvoja välttämättä aina tunnista ihan helposti. Tässä voi auttaa se, että kirjaa paperille itselleen tärkeimmät arvot ja lähtee miettimään kuinka nämä arvot toteutuvat nykyisessä elämässä. Millaista muutosta elämäsi kaipaa? Arvotyöskentelyn avulla elämän merkityksellisyys lisääntyy. Sen avulla voit muokata elämästäsi merkityksellistä juuri sinulle. Tyytyväisyys elämään lisääntyy ja arki tuntuu omalle.

 

(kuva: Pixabay kuvapankki)

 

Lähde luontoon

 

Haluan tuoda esille myös luonnon hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Tutkitusti luonnossa oleskelu ja liikkuminen lisäävät hyvinvointia ja edistävät terveyttä. Verenpaine alenee ja sydämensyke tasoittuu jo parinkymmenen minuutin luonnossa olon jälkeen. Luonnossa stressistä palautuminen helpottuu ja mieliala paranee. Olen myös huomannut, että parhaat ideat syntyvät metsässä.  Luonto on ollut ja on edelleen itselleni hyvinvointia lisäävä voimavara.

Vuoden pimeimpänä aikana merkitys korostuu ja vaikutukset ovat havaittavissa heti. Luonnossa oleilun jälkeen olo on virkistynyt, vaikka sinne lähteminen sateella olisikin aluksi tuntunut epämiellyttävälle. Luonnon myönteiset vaikutukset perustuvat myös siihen, että samalla tulee liikuttua ja usein luonnossa on mahdollisuus myös sosiaaliselle kanssakäymiselle, joka on hyvinvoinnin kannalta erittäin tärkeää. Ota siis itsellesi aikaa ja lähde luontoon. Jätä puhelin kotiin ja havainnoi luontoa kaikilla aisteillasi.

 

luonnosta voimaa

 

 

Vyöhyketerapian vaikutukset

 

Koska olen vyöhyketerapeutti ja olen nähnyt sen huikean vaikutuksen moninaisiin ongelmiin, haluan painottaa myös vyöhyketerapian vaikutuksia stressiin. Hoidolla voidaan palauttaa kehon tasapaino. Jalkaterien vyöhykkeiden käsittelyn avulla aktivoidaan kehon eri osia. Käsittelyn aikana ja sen jälkeen kehon tasapaino lisääntyy, jännitykset helpottavat ja keho alkaa hakea ja palauttaa tasapainoa. Kehon energiat, nesteet ja verenkierto alkavat toimimaan paremmin. Kuona-aineet alkavat poistua, jännitykset vapautuvat, hermoston toiminta tasapainottuu ja olo virkistyy.

 

 

Hyvinvointivalmennuksen opintoni alkavat olla loppusuoralla ja koen olevani valmis tarjoamaan valmennusta, joka on yksilöllisesti räätälöityä juuri sinun tarpeisiisi. Otathan yhteyttä, jos kaipaat apua hyvinvoinnin maksimoinnissa, niin mietitään yhdessä keinot parantaa sinun hyvinvointiasi. Hyvinvointivalmennukset opiskelijahinnalla valmistumiseen eli kevääseen 2021 asti.  Vyöhyketerapeutin palvelut toimivat entiseen tapaan ja voit varata aikaa nettisivujen kautta tai soittamalla.

Voimaa ja valoa juuri sinulle <3

Sanna